Кайдзен – не просто практика управління, а й філософія життя

15 вересня 2015 року відбувся семінар-презентація практики кайдзен, організований проектом Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ «Належне управління» спільно з ГО «Ліга інтернів». Експертом заходу виступила пані Ї Джанг, колишній керівник проектів компанії «Тойота Мотор Європа» в головному офісі компанії в Бельгії. У семінарі взяли участь представники органів влади, приватного та громадського секторів, а також випускники Програми стажування у Верховній Раді України.

Кайдзен (у дослівному перекладі – «постійне удосконалення») – японська філософія, практика, основна ідея якої – безперервне вдосконалення процесів виробництва, розробки, допоміжних бізнес-процесів і управління, а також всіх аспектів життя організації.

Японські компанії почали застосовувати цю практику після Другої світової війни, а вже наприкінці ХХ – на початку ХХІ сторіччя вона набула міжнародного визнання: сьогодні кайдзен у своїй роботі використовують компаній та корпорацій по всьому світу. Експерт семінару пані Ї Джанг представила успішне практичне застосування філософії кайдзен на прикладі організації менеджменту компанії «Тойота».

Основна мета кайдзен – підвищення ефективності процесу та зменшення, а згодом і зведення до нуля «відходів» та «відхилень». Під «відходами» практика розуміє використання будь-яких матеріалів або ресурсів понад рівень, якого справді потребує і за який готовий заплатити клієнт. Це надлишкове виробництво, надлишкові перевезення, дефекти, які не створюють доданої вартості, а лише спричиняють втрату часу, коштів та ресурсів. «Відхиленнями» є перевантаженість та нерівномірне навантаження працівників, ресурсів, систем тощо.

Як зазначила пані Ї, компанія «Тойота» в своїй практиці застосовує кайдзен як філософію та як процес. Основними його принципами є запровадження довгострокового мислення і планування, чітке визначення цілей і меж відповідальності, навчання через вирішення проблем, а також розвиток корпоративних цінностей і сприяння розвитку кожного з працівників.

Поряд  з філософією кайдзен, можуть бути використані метод раціоналізації 5S (сортування – дотримання порядку – утримання в чистоті – стандартизація – вдосконалення) та цикл PDCA (плануй – роби – перевіряй – впливай).

Пані Ї Джанг наголосила, що кайдзен може застосовуватися не тільки в роботі приватних компаній та корпорацій. Ця філософія може бути успішно використана в усіх сферах: від процесу налагодження ефективного урядування до особистого життя людини. Головне – це терпіння, наполегливість, залученість та моніторинг досягнень.

Світлана Ромашко, учасниця семінару:

«Найбільшим відкриттям для мене стало те, що практику кайдзен можна застосовувати не лише для ефективного управління організацій чи держав як більш складних систем, а й особистого життя. Адже, кайдзен (процес 5S) – це те, що повинно втілитися в життя, стати стилем життя. Тобто, щоб змінити країну, слід в першу чергу змінити себе.

На семінарі нам запропонували всім разом спланувати, що саме ми повинні сьогодні змінити у роботі своїх організацій, у своїх підходах і цінностях, щоб завтра жити в країні спільної мрії!

Відомо, що інтуїтивний апарат людини автоматично генерує думки, що мають сильне емоційне забарвлення, які часто витісняють раціональні думки. Людський мозок орієнтований на вимірювання відносних величин, а не абсолютних. А це своєю чергою визначає прийняття короткострокового рішення, які, з точки зору раціоналістичних теорій, мали б бути зовсім інакшими.

І саме за філософією довгострокового мислення кайдзен потрібно завадити близьким вигодам зашкодити довгостроковій стратегії».

Юлія Телешова,
асистент ГО «Ліга інтернів»

Українська