Програмно-цільовий метод: від фінансування до результату

З 18 по 20 січня 2016 року в Міністерстві фінансів України за підтримки Німецького товариства міжнародного співробітництва GIZ відбувся тренінг «Програмно-цільовий метод бюджетування», який провели представники Міністерства фінансів федеральної землі Гессен Гюнтер Вейланд та Патрік Крауліх. Нагоду відвідати цей захід отримали експерти Офісу з фінансового та економічного аналізу у ВРУ Олег Олійник та Іванна Федько.

На початку заходу пан Крауліх зазначив: «Програмно-цільовий метод – орієнтація на дії в сфері політики та управління, тобто основний акцент цього підходу – це результат», а також зауважив, що на основі бюджету, складеного за програмно-цільовим методом, парламент і громадськість зможуть чітко зрозуміти, які цілі мають бути досягнуті і скільки грошей потрібно на це витратити.

Програмно-цільовий метод бюджетування поєднує використання державних коштів із досягненням відповідних цілей. Тому вже в урядовому проекті всі бюджетні програми повинні бути підпорядковані відповідним цілям. Оскільки цей метод в федеральній землі Гессен використовується з 1999 року, то німецькі експерти розповіли не лише про переваги використання саме такого підходу до формування бюджетних програм, але й про всі «підводні камені», на які вони наштовхнулися, використовуючи його.

Перш за все Патрік Крауліх розповів, що багато скептиків висловлюють сумніви стосовно ефективності його застосування. Але, на його думку, дискусія точиться переважно «про гроші», а не про досягнення цілей. Причинами цього можуть бути високі бюрократичні бар’єри (занадто багато бюджетних програм, забагато результативних показників, дуже багато детальної інформації) у застосуванні програмно-цільового методу; результативні показники часто перетворюються на «кладовище даних», на основі яких не робиться жодних висновків тощо. Але на фоні переваг цього методу усі його недоліки легко нівелюються. Ці переваги такі:

  • покращення політичної спроможності уряду;
  • цілеспрямоване використання бюджетних коштів з метою консолідації бюджету;
  • покращення пропозиції державних послуг для громадян та економіки;
  • прозорість бюджетних програм та витрат;
  • більша орієнтація на результат/вища результативність;
  • зменшення витрат тощо.

Окрім теоретичної частини, німецькі експерти провели також практичне заняття, запропонувавши учасникам у групах обрати та сформувати певну бюджетну програму. Така вправа виявилася напрочуд цікавою, адже об’єднала працівників різноманітних міністерств у різні робочі групи для формування спільної бюджетної програми на основі програмно-цільового методу.

Однією з важливих проблем, розглянутих під час тренінгу, була проблема моніторингу та аналізу виконання бюджетних програм ( здійснюється протягом бюджетного періоду в межах своїх повноважень головними розпорядниками та відповідними контролюючими органами). Також цікавим моментом тренінгу була розповідь про те, як в Гессені прийшли до системи цілей. Відправною точкою служить Коаліційна угода Парламенту 19-ої каденції «Надійно діяти і відкривати перспективи»(Гессен 2014–2019) між ХДС та Партією зелених. Тому всі бюджетні програми, що служать реалізації фахових цілей, спрямовуються на досягнення вищої стратегічної цілі, а саме – у своїй фінансовій політиці Гессен керується відповідальністю перед сьогоднішнім та майбутніми поколіннями…. Пан Вайланд, розповідаючи про цю ціль, радив українцям також задуматися про майбутні покоління й брати тільки позитивний приклад з Гессену, не повторюючи помилки в застосуванні програмно-цільового методу.

Загалом тренінг надав можливість експертам Офісу фінансового та економічного аналізу у ВРУ не лише ознайомитися з методом програмно-цільового бюджетування, а й заглибитися в практичні аспекти завдяки великій кількості прикладів програм федеральної землі Гессен, що стосувалися трьох сфер: освіта, інфраструктура та охорона здоров’я. Також Офіс отримав прекрасну можливість налагодити контакти з працівниками різних державних установ, зокрема Міністерства фінансів України.

Іванна Федько, 
інтерн Офісу з фінансового та економічного аналізу у ВРУ

Українська

Informational Support

  

 

 

 

Social Media