Денис Базілевич: «Лобіювання як добровільна дія в суспільстві, воно не є оплачуваним. Лобісти мають бути чесними»

Нещодавно відбулася зустріч інтернів із Денисом Базілевичем, директором Інституту професійного лобіювання та адвокасі.

Пан Денис розповів про різницю між лобіюванням та адвокасі: «Сьогодні дуже часто лобістську діяльність називають адвокацією через конотацію самого терміну "лобіювання"». Але обидва терміни не можна ставити в один ряд. Лобіювання — це один із принципів демократії».

img_1803.jpg

Наша інтернка зазначила, що в попередньому скликанні лобіювання не визначалося законом. Пан Базілевич продемонстрував приклад із власного досвіду: «Я кажу, що я лобіст. Це означає, що кожен має право брати участь у громадському та політичному житті країни. У США таких норм немає, а в нас кожен депутат формує свої власні позиції. Впливають на них виборці, бізнес, радники та помічники».

Окрім того, оповідач наголосив, що пріоритетним у позиціях буде те, що визначає коаліція. У нас нині Уряд має формувати актуальні тенденції, у яких їм потрібна допомога лобістів.

Спікер додав, що в інтернів та інтернок є унікальна можливість лобіювати власні ідеї, оскільки вони перебувають у тісному зв’язку з Апаратом Верховної Ради України. Адже державні службовці знають корисну та відповідну інформацію за різними питаннями.

Зі свого досвіду спікер зазначає, що «мав нагоду попрацювати помічником депутата. І тоді контактував із лобістами. Кожен, хто приходив на зустріч, залишав після розмови листи, в яких висвітлювались основні цілі та пункти розмови. Наступного дня приходив інший, знаючи про попередні зустрічі, і подавав нову інформацію, залишавши такий самий лист».

Проте Денис зазначає, що кожен лобіст має багато різних стратегій. Зі свого боку, такі стратегії містили розроблені актуальні ідеї, які є на порядку денному чиновників.

Спікер зазначив, що є три базові мети депутата:

1) переобиратися;

2) виконувати обіцянки,

3) отримати посаду в рамках інституції.

Водночас на кожному етапі лобіст виконує різні функції. Згідно з першою метою він має взаємодіяти з виборцями, а відповідно до другої, підтримувати авторитет депутата.

Під час обговорення пролунала важлива цитата: «Лобіювання є добровільною справою, воно немає бути оплачуваним». У суспільстві є стереотипи зі сприйняття цієї професії, люди думають, що це комерційна діяльність. Проте це не так, у США ця діяльність є прозорою та публічною, усе можна перевірити на сайті та дізнатися  про питання, які обговорювались».

Лобіювання — це мистецтво переконання, конкурування позицій (аргументів і фактажу) щодо окремих аспектів державної політики, об’єднання в широкі коаліції однодумців, щоби звучати одним голосом, організація та проведення широких інформаційних кампаній.

Щодо принципової різниці між лобіюванням та адвокасі, пан Денис зазначив: «Вважається, що адвокасі є ширшим поняттям, тому що складається з більш масових інструментів і механізмів організації впливу. Тут часто наводжу таке порівняння — усі ми пам’ятаємо «податковий Майдан». Так от, сама участь людини в «Майдані» є адвокасі, а організація переговорів групою представників такого «Майдану» з органами державної влади є лобіюванням. У такий спосіб, у разі існування в нас реєстру лобістів, у ньому обов’язково мали б бути зареєстровані саме ті, хто від імені асоціацій, об’єднань, груп інтересів, різноманітних рухів проводить переговори з метою переконання посадовців схвалити, скасувати або змінити відповідні державні рішення».

Наприкінці спікер наголосив, що вже є зареєстрований проєкт про лобізм, водночас є ще чотири альтернативних. На його думку, ухвалення закону, який зобов’язує суб’єктів впливу розкривати інформацію та формує якісно інші засади взаємодії між владою та суспільством, буде першою цеглиною для формування вже міцного фундаменту для змін. Проте важливо, окрім закону, потрібне створення професійних асоціацій та об’єднань лобістів, які б на початковому етапі взяли б на себе левову частку роботи з розробки етичних принципів і засад взаємодії з органами влади та пильно слідкували за їх дотриманням із боку введення фахової дискусії щодо перспективності такої діяльності в Україні.

Пан Денис додав, що завданнями Інституту є сприяння підвищенню суспільного розуміння ролі й функцій лобіювання та адвокасі в державному управлінні й ефективному їх використанню для вирішення значимих соціально-економічних проблем, а також створення наукового майданчику для проведення фахової дискусії щодо перспективності такої діяльності в Україні.

Також наші стажери мали змогу під час лекції поставити актуальні запитання, які їх хвилювали. Зокрема, вони стосувалися не лише самого лобіювання, а й особистої думки спікера.

img_1838.jpg

Наприкінці Денис Базілевич дав декілька порад про те, яким має бути лобіст: «Лобісти мають бути чесними. Окрім того, мають вміти казати "ні". Адже кожен сприймає інформацію інакше. І ще однією заповіддю є вміння слухати». Дані психологічні підходи будуть корисними в будь-якій сфері.

 

Володимир Сонько

Інтерн Управління по зв’язках із місцевими органами влади й органами місцевого самоврядування

Undefined