Діана Довгань: «Електронна петиція – це один з інструментів привернення уваги до актуальної проблеми»

pani_diana.jpg

Інструмент електронних петицій на веб-порталі Верховної Ради України працює більше року. Кожний громадянин з його допомогою може подати звернення, і якщо воно набере 25 тисяч підписів, то ВРУ буде зобов’язана відповісти на нього публічно.

З близько 800 е-петицій, які за цей час були зареєстровані на веб-порталі ВРУ, дві стали успішними – тобто набрали необхідні 25 тисяч підписів.

Одна з них, зареєстрована 28 січня 2017 року, вимагала ухвалення проекту Закону №5240, який би врегулював законодавчий статус коледжів та технікумів. Знадобилося всього кілька днів для того, щоб е-петиція була підтримана понад 25 тисячами громадян та отримала офіційну відповідь Верховної Ради України. 21 березня законопроект було ухвалено ВРУ, а 13 квітня його підписав Президент України.

Нам випало поспілкуватися із співавторкою цієї електронної петиції Діаною Довгань, заступником директора з навчальної роботи Вінницького технічного коледжу. Які події передували створенню е-петиції, на вирішення якої проблеми вона була спрямована та що є запорукою успішності електронного звернення до органу влади, читайте в нашому невеликому інтерв’ю.

 

Пані Діано, розкажіть, будь ласка, про проблему, на вирішення якої була спрямована електронна петиція?

Якщо говорити про витоки проблеми, то варто було б повернутися на початок 2000-х, коли відбувалося реформування освітньої сфери та запроваджувався болонський процес. Зокрема, ЗУ «Про вищу освіту» від 2002 року визначав такі освітньо-кваліфікаційні рівні: молодший спеціаліст, бакалавр, спеціаліст, магістр. У 2014 році ухвалили новий ЗУ «Про вищу освіту», у якому було передбачено такі ступені вищої освіти: молодший бакалавр, бакалавр, магістр, доктор філософії, доктор наук. Останній набір «молодших спеціалістів» у сфері вищої освіти передбачалося здійснити у 2016 році, після чого планувалось підготовку «молодших спеціалістів» і, відповідно, навчальних закладів, які здійснюють підготовку цих фахівців, віднести до професійно-технічної освіти. Таким чином, статус коледжів та технікумів суттєво понижувався. Але оскільки відповідне законодавство та підзаконні акти не були розроблені, діяльність коледжів, технікумів і прирівняних до них училищ (понад 720 самостійних навчальних закладів та структурних підрозділів університетів) в Україні з вересня 2017 року могла опинитись поза правовим полем, тобто ціла ланка освіти могла бути знищена.

 

У який спосіб освітянська спільнота намагалася привернути увагу органів влади до цього питання та його вирішення?

Одразу після ухвалення ЗУ «Про вищу освіту» навчальні заклади неодноразово звертались до МОН з проханням звернути увагу на проблему, утворити робочу групу для розробки відповідного законодавства тощо. Було проведено багато зустрічей, але порозуміння не було досягнуто. Тоді, з метою надання публічності та привернення уваги влади до ситуації, що склалась із коледжами та технікумами, наша освітянська спільнота вирішила скористатись інструментами Е-Демократії. Першим кроком стала електронна петиція до Президента України, зареєстрована в грудні 2015 року  «Місце технікумів та коледжів в системі освіти України» (див. тут: goo.gl/1qrwVy). За відведені три місяці вона набрала необхідну кількість підписів – понад 25 тисяч, і наприкінці березня надійшла відповідь Президента, у якій ішлося про те, що питання належить до компетенції Кабінету Міністрів, «у зв'язку з цим Прем'єр-міністру України А. П. Яценюку запропоновано забезпечити комплексне та ґрунтовне опрацювання порушеного питання і за підсумками цієї роботи ухвалити необхідні рішення, про які поінформувати громадськість».

Оскільки законодавство стосовно врегулювання діяльності коледжів і технікумів, а також правових засад подальшої підготовки «молодшого спеціаліста» не розроблялось належним чином, у 2016 році народними депутатами України було підготовлено проект закону №5240, яким передбачалось внести зміни до ЗУ «Про вищу освіту» та продовжити прийом на здобуття освітньо-кваліфікаційного рівня молодшого спеціаліста у сфері вищої освіти до 2019 року, з розрахунку, що до цього часу будуть законодавчо врегульовано всі питання, пов’язані з функціонуванням технікумів і коледжів. На жаль, у січні 2017 року законопроект повернули на доопрацювання ініціаторам.

 

І саме після цього було зареєстровано е-петицію до ВРУ?

Стало зрозуміло, що потрібно діяти. Е-петиція до Президента не тільки набрала необхідну кількість голосів та отримала відповідь, а ще й вивела проблему в публічну площину та привернула увагу громадськості. Оскільки перед нами постало питання ухвалення законопроекту, зрозуміло, що тепер з електронною петицією потрібно було звертатися до законодавчого органу – Верховної Ради України.

Автором е-петиції на веб-порталі ВРУ «Про термінове прийняття Закону України № 5240» стала моя колега Ірина Тарасюк. Звернення подали 28 січня, воно почало стрімко набирати підписи (див. тут: goo.gl/adNWWb). До 7 лютого, коли було зареєстровано доопрацьований законопроект, ми вже мали понад 27 тисяч підписів. 8 лютого на засіданні профільного комітету законопроект було терміново розглянуто та рекомендовано до ухвалення Парламентом. 21 березня його ухвалив Парламент, а 13 квітня підписав Президент України (див. тут: goo.gl/nWXQb6).

Насправді була ще й третя е-петиція – до Президента України, яка містила прохання до Президента терміново підписати ухвалений Парламентом законопроект. Петиція за 9 днів набрала понад 7 тисяч голосів і досягла б успіху, але Президент підписав Закон раніше, ніж закінчився термін збору підписів, отже, подальше голосування за неї було недоречним.

 

У вас за плечима 2 успішні електронні петиції до органів влади. На вашу думку, яким є рецепт успіху електронного звернення? Якими повинні бути кроки ініціатора петиції, щоб зібрати необхідні 25 тисяч підписів?

Перш за все потрібно усвідомлювати, що електронні петиції – це не панацея у вирішенні питання. Проте саме з її допомогою можна привернути увагу до проблеми, яка вас турбує, а найперше – увагу тих органів, у межах компетенції яких знаходиться її вирішення.

З цього витікає перша порада – визначте орган, до якого ви будете звертатися з е-петицією. Наприклад, в нашому випадку йшлося про необхідність ухвалення Закону України, тож ми зверталися до Верховної Ради України, єдиного законодавчого органу в нашій державі.

Потім чітко сформулюйте звернення – як про порушену проблему, так і про дію, на яку ви очікуєте від органу влади. Наприклад, наша петиція вимагала: «ПРОСИМО ТЕРМІНОВО ПРИЙНЯТИ Закон України «Про внесення змін до Закону України «Про вищу освіту» (щодо освітньо-кваліфікаційного рівня «молодший спеціаліст») (реєстр. №5240 від 06.10.2016 р.)».

Звичайно, часом е-петиції порушують питання, які турбують усіх громадян, проте коли вони вужчі, потрібно точно знати свою цільову аудиторію та працювати з нею – залучати до підписання е-петиції однодумців та просувати її серед інших зацікавлених осіб. У нашому випадку це були самі навчальні установи – коледжі і технікуми, тобто викладачі та працівники, наші студенти, їх батьки, випускники та роботодавці, також ми працювали з департаментами освіти облдержадміністрацій та обласними і районними радами, профспілковими організаціями.

Не забудьте продумати інформаційну кампанію. Ми працювали як в онлайні, так і офлайні. Онлайн – це поширення інформації про е-петицію, прохання підписати її через соціальні мережі. Окрім того, ми надсилали листи по освітніх установах з поясненням проблеми, як її можна вирішити, як у цьому допоможе підписання е-петиції, і навіть зробили презентацію, у якій пояснювалося, як зареєструватися на сайті та підписати звернення.

Напевно, поєднання усіх перелічених підходів і дало 100% результат. Об’єднавши однодумців, чітко сформулювавши вимогу, ми змогли отримали необхідні 25 тисяч підписів (і навіть більше) за рекордно короткий термін.

 

Дякую за розмову. Переконана, що ваша історія стане прикладом для всіх, хто бажає скористатися інструментом електронних петицій до органів влади, а поради допоможуть зробити їхні звернення успішними.

Розмовляла Мар’яна Добоні

Українська

Informational Support

  

 

 

 

Social Media