Рецепт успішної презентації

2_1.jpg

Хтось оновлює стрічку новин у Фейсбуці, хтось бачить третій сон, хтось обговорює свої справи, а ви розпинаєтесь біля проєктора. Впевнені, що така ситуація траплялася з кожним. Як зробити так, аби слухачі не дивилися на годинник і не «залипали» в смартфоні? Про «інгредієнти» ефективної презентації розповіла інтернам Ольга Кравець — начальниця відділу корпоративних комунікацій і PR Харківського національного університету міського господарства імені О. М. Бекетова.

1. Формуємо перше враження

Створення ефективних презентацій — справжня бізнес-компетенція, корисна для подальшої діяльності інтернів як під час стажування, так і після його закінчення.

Презентація, як маркетинговий інструмент, має конкретне завдання щодо продажу або просування певної ідеї. Перше враження, обробка змісту презентації на емоційному рівні та пошук зорових асоціацій відбувається ще до того, як людина усвідомить сутність вашої презентації. За нейромаркетинговими дослідженнями поведінки споживачів, оцінка візуальних складових контенту відбувається за 13 мілісекунд. Між первинною візуальною обробкою інформації й початком процесу прийняття рішення людиною проходить усього декілька сотень мілісекунд. І не останню роль у цьому процесі відіграє дизайн.

Пані Ольга, насамперед, зазначила складники першого враження:

  • колір;
  • розпізнавання образів;
  • організація матеріалу;
  • простота;
  • персоніфікація.

Останнє із перерахованого є сучасним трендом маркетингу. Реклама часто спрямована на конкретного споживача як особистість.

2. Визначаємо формат презентації

Основними етапами роботи над презентацією є визначення її мети, структури, оформлення та підготовка до виступу.

Мета презентації має враховувати очікування аудиторії. Тому кожен слайд повинен бути зробленим «для глядача». Тут потрібно враховувати особливості цільової аудиторії (стать, вік, інтереси тощо) та той факт, що здебільшого слухачі (40 %) є візуалами, 35 % — аудіалами і 25 % — кінестетиками. Тож для ефективного виступу слід звернути увагу й на інтонації, і на роздатковий матеріал.

«Ви маєте визначитися з типом презентації: презентація для стартапу, бізнес-презентація, презентація, що продає, маркетингова або навчальна, — Ольга Кравець перерахувала основні. — Вони відрізняються своїм контентом, але зазвичай структуру мають однакову». 

Презентації складаються зі:

— вступу (10–15 % часу: привернення уваги, регламент, орієнтація);

— основної частини (70–80 % виступу: ключова ідея, аргументи);

— висновку (10–15 % часу: квінтесенція виступу, заклик до дії).

Чимало людей використовують правило створення презентації від Гая Кавасакі 10:20:30: 10 слайдів, 20 хвилин, 30 шрифт. Один слайд має містити 1 ключову думку та не більше 6 елементів. Просто та ефективно!

Проте є декілька «інгредієнтів», які здатні «покращити» смак вашої презентації.

img_0678.jpg

3. Шукаємо зображення, що мають «зачепити» аудиторію

Зоровий нерв людини в 50 разів товщий за слуховий. Люди запам’ятовують 10 % з того, що вони почули, і 65 % — що побачили. Тож візуальний контент має потужний вплив на аудиторію. Варто враховувати, до якої реакції можуть призвести використані зображення в презентації.

За дослідженнями, найбільший емоційний вплив викликають зображення: облич («кожна зморшка — наче стежинка на долі»), дітей, тварин, натхнення («якщо він зміг — я також можу»), ностальгічні; моментів щастя, популярні кіно- або мультфільми.

Де шукати зображення? Мабуть, кожен із вас стикався з такою проблемою, як складність пошуку потрібної картинки. Хочеться й чітку, і красиву, і яскраву, і цікаву — ідеальну! А такі зазвичай платні. Ольга Кравець рекомендує використовувати безкоштовні бази світлин: picjumbo.comunsplash.com. «Розвантажити» інформацію слайду допомагають влучні «гіфки», які за категоріями зручно знайти на gifer.com або giphy.com.

Спікерка також радить використовувати в презентації іконки:

«Це мінімальний графічний елемент, який швидко надає можливість побачити базову ідею, яка за цим стоїть… Текст з іконками візуально легше сприймається», — зазначає пані Ольга. Їх легко знайти на icons8.ru або thenounproject.com. А вирізати зображення з фотографії можна на сайті remove.bg.

3. Обираємо характер шрифту

Якщо слухачі на перших рядах під час перегляду вашої презентації одягають окуляри, це означає, що ви обрали занадто дрібний або складний для сприйняття шрифт. Пані Ольга не радить використовувати тонкі, зжаті, акцидентні шрифти.

«Необхідний шрифт легко знайти на сайті fonts.google.com. Найбільш рекомендую для презентації використовувати сімейства шрифтів: Arial, Roboto, OpenSans, Helvetica. Для створення додаткового візуального ефекту інколи використовую Pacifico, YesevaOne», — розповідає Ольга Кравець. — Варто пам’ятати про кернінг (збільшення або зменшення відстані між конкретними парами символів) та трекінг (стискання або розтягування блоку тексту)». Відстані між словами тексту не мають бути занадто широкими. Не бажано використовувати вирівнювання за шириною. Зручніше — за лівим краєм. Доцільна ширина рядка — 70–100 символів. Зручно вирівнювати абзаци за сіткою базових ліній слайду.

Між фоном і текстом має бути контраст: чорний фон — білий текст і навпаки. Якщо у вас на фоні кольорова картинка, то писати текст краще на плашці, налаштувавши для неї потрібну прозорість.

Як поєднувати кольори? Досягти гармонійного поєднання допоможе колірне коло Іттена! У презентації краще використовувати не більше 5 кольорів. Готові палітри можна знайти на допоміжних ресурсах: Adobe Kuler або Coolors.

Безплатні шаблони презентацій можна завантажити на сайтах:

«Проте краще знайти власний стиль і розробити авторський шаблон презентації», — зазначає пані Ольга.

4. Звертаємо увагу на зовнішні й технічні чинники

Перед проведенням презентації важливо отримати максимум інформації щодо приміщення майбутнього виступу: яке в залі освітлення, характеристики проєктора, розташування глядацьких крісел тощо. Доцільно перевірити відповідність перехідників для ноутбуку, наявність адаптера, клікера тощо. Саму ж презентацію варто завантажити не лише на флешку, але й на Google-диск або інше хмарне сховище. Бажано зберегти презентацію в кількох форматах. Щоб перестрахуватися щодо відповідності шрифтів, краще кожен слайд зберігати у форматі jpg. Так буде спокійніше.

1_1.jpg

5. Виступаємо впевнено

Рівень страху перед виступом присутній у 95 % населення. А тепер, коли ви знаєте, що не лише ви боїтесь доповідати перед публікою, перейдемо до дієвих порад, які допоможуть вам і «на слизькому не посковзнутися».

  1. Оберіть для виступу зручний та доречний одяг — це додасть вам впевненості.
  2. Пам’ятайте про значущість емоційного налаштування першого контакту — привітання із залом.
  3. Не забувайте про важливість зорового контакту з аудиторією.
  4. Якщо у вас щось запитують, по-перше, повторіть запитання (зазвичай його чує не весь зал), по-друге, у вас буде час на пошук відповіді. Відповідайте впевнено. Коли дійсно не знаєте відповіді — щиро зізнайтесь.
  5. Пам’ятайте про правило 10 хвилин: на 11-й хвилині увага аудиторії значно падає. Тож необхідно використовувати прийоми залучення уваги. Основними є:
  • питально-відповідний прийом: поставили питання — відповіли на нього;
  • прийом створення проблемної ситуації;
  • опора на особистий досвід, думку: наприклад, розповісти: «За час роботи над цією проблемою я підготував(ла)…»;
  • демонстрація практичної значущості інформації;
  • використання невербальних знакових систем: жестів, міміки, пауз, дистанції, характеристик голосу тощо;
  • використання слів-«якорів» для зворотного зв’язку: дієслова, іменники в 1-й та 2-й особі, риторичні запитання тощо;
  • цікаві факти;
  • вражаюче своїм розміром число;
  • прийом «свій-чужий» або «проблема-рішення»;
  • прийом «предмет-метафора»;
  • прийом «коли я їхав(ла) до вас сюди…»;
  • самопрезентація;
  • презентація презентації. Наприклад: «Сьогодні ви дізнаєтесь унікальну інформацію…»;
  • комплімент аудиторії;
  • гумор.

Не дякуйте за увагу. Останній слайд вашої презентації має містити заклик до дії та контакти для зворотного зв’язку.

«Шукайте власні джерела натхнення, розвивайте «нагледеність», відпрацьовуйте послідовність виступу, не нехтуйте здоровим сном (краще імпровізувати на бадьору голову)! І пам’ятайте: презентація буде «смачною», якщо готувати її з любов’ю!», — підсумувала Ольга Кравець.

karabach_mariya.png

Марія Карабач

інтернка Прес-служби Апарату Верховної Ради України

simahova_anastasiya.png

Анастасія Сімахова

інтернка Секретаріату Комітету з питань науки і освіти

Undefined